Når alle materialer er lagt på plads forseglingsfilm over hele fladen for at opnå et fuldstændig lukket miljø omkring det tørre materiale. Ventiler og slanger til vakuum sug og plast monteringen efter en speciel tidsplan og vakuum pumpen startes til den flydende plast. I Arcona bådene anvender vi kun vinylester (i stedet for polyester som er det almindelige) som er et meget stærkere plast med bedre mekaniske egenskaber. Vinylester har langt bedre egenskaber som beskyttelse for oksemose. Undertrykket gør at vinylester suges ind i glasfiberen og vil erstatte al luft med plast hvorefter materialet hærder, derefter fjernes filmen og vi har et meget stærkt produkt.
Der er mange fordele ved vakuum injektion en fremgangsmåde der kendetegnes ved nem at reparerer og ensartet kvalitet, når man ikke er afhængig af reparatørens evner. Det færdige laminats kvalitet har også væsentlig højere niveau end de 2 første metoder, det garanterede indhold på 65% fiber giver et skrog med større styrke, hvilket igen betyder øget stivhed.
Kombinationen af højt fiberindhold og kontrollerede mængder vinylester muliggør et lette skrog uden at det går ud over styrken. Processen sikre også ensartethed over hele laminatet- minimal risiko for delaminering.
Endelig er processen yderst skånsom for både medarbejdere og vores miljø, da processen er helt lukket og ikke forårsager skadelige udslip.
Forstærkninger og innerliners.
Selv her er der forskellige måder at opnå målet på, individuel fast lamineret skot og apteringsdele, eller plast lamineret innerline.
Innerline metoden er baseret på en formstøbning, et indvendigt skrog og dæk som derefter limes til skroget og dækket. En innerline indeholder flere spor til montering af apteringen som udgør en del af bundstokke og forstærkninger for aflastning af kræfterne fra køl og rig.
Fordelen ved denne fremgangsmåde er naturligvis at det er meget hurtigere at bygge båden færdig da der ingen separate forstærkninger er tilkoblet og der ikke skal lamineres indvendig i båden, man sparer kostbar tid og apteringen skrues hurtigt og nemt på plads. Den indvendige foring er ofte udstyret med spor hvor skruer og elastiks masse kan monteres.
Ulempen er at du aldrig rigtig ved om fastgørelsen til skrog og dæk er opnået 100 % og det er normalt meget vanskeligt at reparere en skade eller lækage. En til syne ladende simpel grundstødning resulterer ofte i at træapteringen fjernes og inder foringen skal saves i stykker for at få adgang til de beskadigede områder. Vil du genetablere den indre foring vil det ofte være svært da innerlinen er fastgjort helt ude i siderne hele vejen rundt, det vanskeligste er, at man efterfølgende får stabiliseret inder sektionen så den kan optage vridningerne som kræves i en performens båd. Metoden er derfor ikke god i et Premium segment.
Arcona bådene er konstrueret med den metode hvor hvert enkelt skot og interiør er lamineret til skroget. Kræfterne fra køl og rig optages i en robust galvaniseret stålramme som er boltet til skot og glasfiber strenge. Belastningen fra køl og rig fordeles således ud i skroget på en kontrolleret måde. Arconas stålramme strækker sig ca. 2 m agten for kølen, hvilket indebærer en flytning af momentet ved grundstødning ca. 2 m agten ud. Kræfterne er således reduceret betydeligt og mange Arcona ejere kan også bekræfte at, ved kraftig grundstødning er båden næsten uskadt ved senere inspektion.
Hvad opnår vi ved denne komplicerede byggemetode?
- En båd som er væsentlig mere stiv og vridningsstabil
- En båd hvor riggen kan strammes hårdt-både for sikkerhed og maksimal ydelse.
- En båd hvor alle indvendige dele af interiøret er fast.
- En båd hvor alle overflader er let tilgængelige for rengøring og reparation.
- En båd hvor du ikke sejler rundt med en stor mængde af unødvendig masse og vægt.
|