fredag, 19 januar 2018
  • Arcona 380
  • Arcona 410
  • Arcona 465
  • Pedro Boat
  • Arcona 430

Arcona yachts logo

 

 

       
Modeller      Arcona Yacht
Arcona 340
340257  


-selv bag satin mahogni overfladen finder du kvalitet.


Hvad der adskiller den ene båd fra den anden, kan nogen gange være svært at se og forstå alt er skinnende nyt og poleret og mange gæster lader sig måske imponere af bådens udformning af salonen og det høje lys tal.

Her prøver vi at forklare hvad der adskiller den ene byggemetode fra den anden og samtidig fortælle om den måde vi bygger kvalitets både på.

Grundlaget for hver båd er naturligvis skrog og dæk, der er 3 forskellige byggemetoder at opbygge laminater på. Spraylaminat, håndoplagt laminat og vakuum injektion.

Den enkleste og billigste metode er op sprøjtning af laminat hvilket indebærer en genvej hvor polyester og glasfiber blandes i en pistol som sprayes ud i skroget i en støbeform. Denne metode resulterer i at laminat én har meget korte fibre og ofte høj andel af polyester.

For et godt resultat af denne metode er det vigtigt at sprøjteren er omhyggelig og dygtig. Den anden metode og måske den mest almindelige er håndoplagt glasfiber laminat, hele glasfibermåtter skæres og anbringes i formen og derefter mættes i hånden med en valse lag på lag. Fordelen her er at forskellige typer af glasfibermåtter kan blandes ofte en blanding af hakkede fibre og flettede måtter. Dette er en relativ sikker metode der normalt giver et glasfiber-indhold i det færdige laminat på ca. 35 %. Her er færdigheden med måtterne væsentlig da det kræver både dygtighed og erfaring for at få det korrekte laminat i den rigtige tykkelse og uden umættede måtter.



Den tredje metode som er den mest avancerede er den måde Arcona bådene bliver bygget på kaldes vakuum injekt. Her lægges måtter og afstandsstykker helt tørre op og i Arcona´s plast afdeling bruger vi i vid udstrækning multiaxiella måtter som giver en væsentlig stærkere laminat, som afstandsmateriale bruger vi divinycell i hele båden undtagen de steder hvor der kræves enkel laminat (ved gennemføringer og omkring kølen).

Arcona 380 380412  
Arcona 410 410333  
Arcona 430 430359  
Arcona 465 465548  

arcona luft

 

Når alle materialer er lagt på plads forseglingsfilm over hele fladen for at opnå et fuldstændig lukket miljø omkring det tørre materiale. Ventiler og slanger til vakuum sug og plast monteringen efter en speciel tidsplan og vakuum pumpen startes til den flydende plast. I Arcona bådene anvender vi kun vinylester (i stedet for polyester som er det almindelige) som er et meget stærkere plast med bedre mekaniske egenskaber. Vinylester har langt bedre egenskaber som beskyttelse for oksemose. Undertrykket gør at vinylester suges ind i glasfiberen og vil erstatte al luft med plast hvorefter materialet hærder, derefter fjernes filmen og vi har et meget stærkt produkt.

Der er mange fordele ved vakuum injektion en fremgangsmåde der kendetegnes ved nem at reparerer og ensartet kvalitet, når man ikke er afhængig af reparatørens evner. Det færdige laminats kvalitet har også væsentlig højere niveau end de 2 første metoder, det garanterede indhold på 65% fiber giver et skrog med større styrke, hvilket igen betyder øget stivhed.

Kombinationen af højt fiberindhold og kontrollerede mængder vinylester muliggør et lette skrog uden at det går ud over styrken. Processen sikre også ensartethed over hele laminatet- minimal risiko for delaminering.

Endelig er processen yderst skånsom for både medarbejdere og vores miljø, da processen er helt lukket og ikke forårsager skadelige udslip.

arcona byg

Forstærkninger og innerliners.

Selv her er der forskellige måder at opnå målet på, individuel fast lamineret skot og apteringsdele, eller plast lamineret innerline.

Innerline metoden er baseret på en formstøbning, et indvendigt skrog og dæk som derefter limes til skroget og dækket. En innerline indeholder flere spor til montering af apteringen som udgør en del af bundstokke og forstærkninger for aflastning af kræfterne fra køl og rig.

Fordelen ved denne fremgangsmåde er naturligvis at det er meget hurtigere at bygge båden færdig da der ingen separate forstærkninger er tilkoblet og der ikke skal lamineres indvendig i båden, man sparer kostbar tid og apteringen skrues hurtigt og nemt på plads. Den indvendige foring er ofte udstyret med spor hvor skruer og elastiks masse kan monteres.

Ulempen er at du aldrig rigtig ved om fastgørelsen til skrog og dæk er opnået 100 % og det er normalt meget vanskeligt at reparere en skade eller lækage. En til syne ladende simpel grundstødning resulterer ofte i at træapteringen fjernes og inder foringen skal saves i stykker for at få adgang til de beskadigede områder. Vil du genetablere den indre foring vil det ofte være svært da innerlinen er fastgjort helt ude i siderne hele vejen rundt, det vanskeligste er, at man efterfølgende får stabiliseret inder sektionen så den kan optage vridningerne som kræves i en performens båd. Metoden er derfor ikke god i et Premium segment.

 Arcona bådene er konstrueret med den metode hvor hvert enkelt skot og interiør er lamineret til skroget. Kræfterne fra køl og rig optages i en robust galvaniseret stålramme som er boltet til skot og glasfiber strenge. Belastningen fra køl og rig fordeles således ud i skroget på en kontrolleret måde. Arconas stålramme strækker sig ca. 2 m agten for kølen, hvilket indebærer en flytning af momentet ved grundstødning ca. 2 m agten ud.  Kræfterne er således reduceret betydeligt og mange Arcona ejere kan også bekræfte at, ved kraftig grundstødning er båden næsten uskadt ved senere inspektion.

Hvad opnår vi ved denne komplicerede byggemetode?

  • En båd som er væsentlig mere stiv og vridningsstabil
  • En båd hvor riggen kan strammes hårdt-både for sikkerhed og maksimal ydelse.
  • En båd hvor alle indvendige dele af interiøret er fast.
  • En båd hvor alle overflader er let tilgængelige for rengøring og reparation.
  • En båd hvor du ikke sejler rundt med en stor mængde af unødvendig masse og vægt.

4101330


 

410153

 

 

Interiør.

Når vi designer det indre af en ny Arcona er det altid baseret på populære løsninger og mange års erfaring. Arcona team har sejlet siden barndommen og sejlet mange sømil under skiftende forhold og levet med og i båden i længere tid. Alle erfaringer kommer af egne erfaringer og bliver anvendt i udviklings arbejde vi ved at du kommer til at slå dig på skarpe hjørner, vi ved at der skal være mange gribehåndtag til rådighed når båden krænker, vi ved at der er brug for mange skabe og skuffer, vi ved at man skal kunne lave mad når vi er på havet. En Arcona båd er tegnet med al denne viden på trods af, at det vil gøre båden væsentlig dyrere.

Arcona´s aptering er bygget af Khaya mahogni som er en høj træ kvalitet som egner sig godt til bådaptering. Khaya mahogni har en smuk og farverig struktur og bliver lakeret med en 2 komponent lak som giver en pore fyldt overflade. Apteringen lakeres 5 gange og der slibes mellem hvert lag så man opbygger en silkeglat og smuk overflade. Forkærlighed for lamel limede elementer giver et interiør med blødere funktioner og et indbydende design. I en Arcona støder man sig ikke på skarpe hjørner når det krænker og svajer. Dørken er altid udført i teak med lyse striber og tilpasset individuelt til hver båd.

Beslag og dæksudrustning.

Arcona bådene har en velgennemtænkt og omhyggelig udvalgt dæksudrustning. Større spil og bedre aflasterer er ikke påkrævet. Arcona team har udvalgt det udstyr som vi mener, er det bedste. Hvis du ønsker spiler eller lignende så er mast og dækslayout forberedt til det, bare træk i faldet og sejle.

Bill4

alle modeller
skovgaard logo bund